Második alkalommal mérte fel az UniCredit Bank megbízásából az Inspira Research a hazai kis- és középvállalkozások üzleti potenciálját. Az országosan reprezentatív kutatás keretében összesen hatszáz, 51 millió és 1,5 milliárd forint közötti éves árbevétellel rendelkező cég vezetőjét kérdezték meg üzleti és innovációs terveikről. A felmérés eredménye azt mutatja, hogy míg a KKV szektort a szolgáltató és az építési vállalkozások húzzák, a mezőgazdasági tevékenységet folytató vállalatok nehezebben boldogulnak a mai üzleti környezetben.
Az UniCredit Bank második alkalommal végzett, új módszertanú kutatása a KKV szektor innovációs mutatóit vizsgálja: nem egy-egy jellemzőjük, például árbevételük alapján rangsorolja a cégeket, hanem a vezetőik által érzékelt piaci pozíció és teljesítmény, a vállalkozás jövőbeni várakozásai és innovációs hajlandósága szerint értékeli a szereplőket. Az UniCredit Bank évente ismételt, üzleti potenciál fókuszú kutatása tisztább jövőképet rajzol a kis- és középvállalatokról, és összehasonlítható adatokkal szolgál a szektor működéséről. A felmérés betekintést enged abba, hogy hogyan látják ezek a cégek helyzetüket, innovációs lehetőségeiket, erőforrás- és eszközállomány-bővülésüket, valamint digitalizációs fejlesztéseiket Magyarországon.
Figyelmeztető jelek a KKV szektorban
A friss felmérés eredményei azt mutatják, hogy míg a legmagasabb üzleti potenciállal bíró vállalkozások – jellemzően 20 fős vagy annál nagyobb, ipari vállalkozások – aránya változatlan maradt (24%), a múlt évhez képest átrendeződés történt az alacsonyabb potenciállal bíró szegmensnél, melyhez főleg kis létszámú agrárvállalkozások tartoznak. A KKV szektor bővülésének mozgatórugói tehát a feldolgozóipar, az autógyáraknak és nagyüzemekben beszállító kisebb ipari cégek. A jelek szerint azonban a mezőgazdasági tevékenységet folytató vállalkozások támogatásra szorulnak. Az agrárszektor az elmúlt években nem tartozott a legalsó, leszakadó szegmenshez.
A leszakadók egyre nehezebben tudnak majd visszakapaszkodni az élmezőnybe, így időben kell lépniük, ha ezt el akarják kerülni. A bankok tudatos pénzügyi megoldásokkal és plusz forrásokkal segíteni tudják ezt a folyamatot – áll az UniCredit sajtóközleményében.
Rugalmasak az újgenerációs családi vállalkozások
Az idei kutatás eredményei alapján továbbra is a legdinamikusabb, innovációra leginkább nyitott cégek között a családi vállalkozások aránya a legmagasabb. Úgy látszik, ezek a cégek felmérték, hogy a nagyvállalatok fejlődésével csak úgy tudnak lépést tartani, ha követik a piaci trendeket és az innovációval kapcsolatos döntéseiket gyorsan hozzák meg.
A hatékony döntéshozatalt egyrészt méretük és felépítésük is segíti, másrészt nagy hangsúlyt kap a családi vállalkozásoknál jelenleg is végbemenő generációváltás: az újabb nemzedék ugyanis már jóval nyitottabb az innovatív megoldásokra.
A kisebb családi vállalkozások új generációja helyzeti előnyben van az új folyamatok, eljárások implementálását illetően, hiszen a vállalkozást vezető, tapasztalt családtagtól első kézből kap információkat, míg a lehetséges innovatív megoldásokat maga tudja becsatornázni a vállalkozás működésébe. Emellett természetesen az ilyen típusú vállalkozások számára az innováció mértéke és költsége is alacsonyabb a nagyobb cégekhez képest, ennek megfelelően rugalmasabbak is.
Közép- és Kelet-Magyarország vállalkozásai optimistábbak, mint nyugati és déli társaik
A legnagyobb üzleti potenciálú cégek között felülreprezentáltak a központi régió és Kelet-Magyarország cégei. Ők a legoptimistábbak a jövőbeli korszerűsítési, beruházási és innovációs lehetőségeket illetően a teljes szektorhoz és a kutatás 2018-as adataihoz képest is. Nem meglepő, hiszen az elmúlt években jelentős nagyüzemi beruházások kerültek megvalósításra ezeken a területeken, így a régiók vállalkozásai nagy potenciált látnak abban, hogy üzleti partnerekké válhassanak, illetve technológiailag felzárkózzanak.