Minta- és példaértékű cégekkel szeretnénk erősíteni tagságunkat, a kkv-k mellett még több nagyvállalatot látnék a sorainkban. Kétirányú, intenzív kapcsolatokat kell kiépíteni a tagsággal, a jelenleginél valamivel szervezettebb formában – mondta az Üzletemnek Eppel János, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének néhány hete hivatalában lévő elnöke.
– Elnök Úr, milyen 5 évre számít, amíg elnöki megbízatása tart?
– Azt gondolom, hogy minden szempontból mozgalmas, változatos, kihívásokkal teli évek következnek a nemzetköz és magyar gazdaság, így a VOSZ vállalkozói számára is.
– Melyek ma a VOSZ legfontosabb feladatai? Szükségesnek tart szervezeti, tartalmi változásokat a Szövetség munkájában?
– Szövetségünk feladatait pontosan megfogalmazták az alapításkor. A magyar többségű tulajdonú vállalkozásoknak kívánunk segítséget nyújtani, legyenek azok a legkisebbek vagy a legnagyobbak. Ennek három pillére van. Az egyik az érdekképviselet, a másik a szolgáltatások széles köre, a harmadik pedig a vállalkozásfejlesztés. Az érdekképviselet terén konstruktív párbeszédet folytatunk szakmai alapon más szervezetekkel és a kormányzattal, ebben az elmúlt években is sikeresek voltunk. Ott vagyunk a legfontosabb érdekegyeztető fórumokon, fontos tárgyalópartnernek tekintenek minket szövetségeseinkkel, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával, valamint a Gyáriparosok Országos Szövetségével együtt. Mivel változnak a külső körülmények, nálunk is elengedhetetlenek a változtatások. Hatékonyságunk megőrzéséhez időről időre felül kell vizsgálnunk a működésünket. Hangsúlyozom, hogy nem forradalmi változásokra van szükségünk, hiszen a VOSZ alaptevékenysége és munkája rendben van. Az elmúlt évtizedekben erős alapokat tettünk le, erre építkezünk szisztematikusan és fejlődünk.
– Minden szervezetnél fontos a taglétszám növelése.
– Ez a mi esetünkben is igaz, de nem kívánunk „számháborút” folytatni, a mennyiségi növekedésnek együtt kell járnia a minőségivel. Minta- és példaértékű vállalatokkal szeretnénk erősíteni a tagságot, az sem titok, hogy még több nagyvállalatot látnék a sorainkban. Kétirányú, intenzív kapcsolatokat kell kiépíteni, a jelenleginél valamivel szervezettebb formában. Remélem, hogy tagjaink ezután még aktívabban jelentkeznek ötleteikkel. A vállalkozásfejlesztés erősítését külön kiemelem, ez az egyik legfontosabb feladat, erre eleve kötelez minket az alapító okiratunk. Ez szakmai és esetenként pénzügyi segítséget jelent a vállalkozóinknak.
– Milyennek tartja a VOSZ kommunikációját a kormánnyal, más szervezetekkel és a tagokkal? Hol kell javítani ezen?
– A politikai irányvonaltól független konstruktív párbeszédre törekedtünk eddig is és tesszük ezt a jövőben. Fontosnak tartom, hogy a szakmai vitákat a megfelelő fórumokon folytassuk le, nem kívánunk üzengetni másoknak. Az elmúlt évek példái is azt támasztják alá, hogy ez a korrekt út.
– A VOSZ a kkv-kra és a mikrovállalkozásokra mindig különös figyelmet fordított. Lát arra esélyt, hogy a helyzetük jelentős mértékben javuljon?
– Ebben a szektorban van meg legkevésbé a szakértői háttér, vagyis rájuk kiemelten figyelünk. Biztos vagyok benne, hogy a szolgáltatásaink bővítésével, informatikai platformok kiépítésével észrevehetően javíthatunk a munkájukon. Igyekszünk abban is támogatni őket, hogy ne vesszenek el a mindennapi bürokrácia útvesztőiben. Ebbe beletartozhat az is, hogy szakértői elemzésekkel segítjük a vállalkozások átvilágítását, hogy hatékonyabban működhessenek, ha kell, akár jelentősebb átszervezések után.
– Sokan, sokat beszélnek a fiatalításról. Ön hogyan látja a fiatal vállalkozók lehetőségeit?
– A generációváltás problémája egyáltalán nem magyar specialitás, találkozunk vele a világ legfejlettebb országaiban is. A fiatalok bevonásáról nem csak beszélni kell, és úgy látom, hogy a VOSZ-nál igyekszünk megtalálni a kellő egyensúlyt az idősebb és a fiatalabb korosztály között. Nagyon fontos, hogy ebben a munkában aktív partnerünk a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége. Azt gondolom, hogy a fiatalítás eléri a VOSZ megyei szervezeteinek vezetőségeit is – persze ez csak akkor működik jól, ha nem felülről írjuk elő, hogy mit kell csinálni, a váltást nem lehet kierőszakolni. Hiszek benne, hogy a tapasztalt idősebbek és a dinamikusabb fiatalabb vezetők együtt érnek el sikereket.
– Önt 2011-ben Év Vállakozója Díjjal tüntették ki. Mennyire megbecsültek ma a magyar vállalkozók?
– Egy kicsit talán javult is a helyzet a tíz évvel ezelőttihez képest. Az erkölcsi elismerés nagyon sokat jelent, a kiváló szakemberek bemutatása példaként szolgál sokak számára. Tény, hogy ezen a téren van tennivalónk, főleg annak hatékonyabb kommunikálásában, hogy még több emberrel ismertessük meg a primáinkat. És ha már primák! A VOSZ megyei Prima Díja éppen az az elismerés, ami ma Magyarországon a maga kategóriájában a legjelentősebb – és nem csak a gazdasági életben, hanem kulturális, társadalmi, sport területen egyaránt. Méltán vagyunk büszkék a kezdeményezésünkre!
– A Porsche Hungária vezetőjeként korábban is bizonyította, hogy kiváló brandépítő. Megfelelőnek tartja VOSZ-brandet?
– A VOSZ munkája erősebb, mint amennyi látszik belőle. Ezen a területen is felülvizsgáljuk korábbi tevékenységünket, a mai digitális világban ugyanis elengedhetetlen az arculati frissítés és megújulás.
– Milyen volt az „átadás-átvétel” Tolnay Tiborral, a VOSZ korábbi elnökével?
– Nagyon régi az emberi és szakmai kapcsolatom Tolnay úrral, nem volt szükség „hivatalos” átadás-átvételre, hiszen folyamatában visszük tovább a feladatokat. Ehhez nagy segítség a központi apparátusunk, a titkárság – főtitkár úrral az élen. Most még javában tartanak a VOSZ megyei Prima-gálái, de higgye el, az ünneplés mellett dolgozunk is!