Az Európai Bizottság közzétette európai városokat összehasonlító kutatása eredményét, amely arra világít rá, miként tud a kultúra és a kreativitás hozzájárulni a városok szociális fejlődéséhez, a gazdasági növekedéséhez és a munkahelyteremtéshez.
Az uniós bizottság tájékoztatása szerint a csütörtökön közzétett felmérés arra szolgál, hogy segítsen a döntéshozóknak, a kulturális és kreatív iparág képviselőinek a helyi erősségek és a fejlesztendő területek azonosításában, valamint a hasonló helyzetű városok példájának megismerésében.
A jelentés rámutat arra, hogy milyen szoros kapcsolat van a kulturális élet és a városi lét egyéb vonatkozásai, például a társadalmi sokszínűség és a gazdasági tevékenység között. Mint írták, a kultúra és a kreativitás hozzájárulnak a fokozódó gazdasági növekedéshez, ami különösen az alacsony bevétellel rendelkező városok számára fontos szempont.
A kutatás következtetései szerint a vezető kulturális és kreatív városok közé Párizs, Koppenhága, Edinburgh és Eindhoven tartozik, amelyek jobban teljesítenek a hasonló lakosságszámú városokhoz képest. A felmérésből ugyanakkor kiderült, hogy a városok mérete nem döntő szempont a kulturális és kreatív teljesítmény tekintetében. Noha sok esetben a fővárosok vezető helyeket foglalnak el a sorrendben, Ausztriában, Belgiumban, Olaszországban, Németországban, Lengyelországban, Spanyolországban, Hollandiában és az Egyesült Királyságban vidéki városok végeztek a legjobb helyeken.
Budapest a hetedik helyen végzett a 21 kiválasztott nagyváros közül „jelentős kulturális vibrációja” miatt, amelyet a kulturális helyszínek száma és azok a kulturális életében betöltött szerepe határozott meg.
A vizsgált 64 kis- és közepes város között Pécs a 38. helyen végzett kreatív gazdasági tevékenysége miatt. A baranyai megyeszékhely ugyanis a város egészére kiterjedő felújítási munkálatokat végzett, új kulturális központokat és kulturális negyedet épített. Győr kulturális rendezvényeinek jelentős számával érdemelte ki a 41. helyet, amíg Szeged a 42. pozíciót azzal szerezte meg, hogy a tudomány, a média és a webes beruházások révén segítette elő a város „kreatív gazdaságának” fejlődését – közölte a bizottság.
Forrás: MTI